بیتــانوشت

خط خطی های گاه و بي-گاه من...

 

جماعتي كه نظر را حرام مي گويند

May 9, 2007

1. تقريبا يه هفته پيش بود كه دوستي به مناسبت طرح پليسي تأمين امنيت اجتماعي (يا خلاصه تر بگم: مبارزه با شُل حجابي!) اين بيت رو از سعدي _كه خدا بيامرزادش_ نقل مي كرد:

"جماعتي كه نظر را حرام مي گويند نظر حرام بكردند و خون خلق حلال"

من دنباله شعر رو پيدا كردم و ديدم سعدي شيراز در بيت پاياني اين شعر زيبايي كه سروده فرموده:
"به ناله كار ميسر نمي شود سعدي وليك ناله بيچارگان خوشست، بنال"!

جالب نيست؟ به نظر من كلمه محشر هم براي اين همه ذوق و رندي و آينده بيني كمه!

اين شعر رو استاد محمدرضا شجريان در دستگاه ماهور خونده و با نام جزاي آنكه نگفتيم شكر روز وصال در آلبومي با نام قاصدك كه هيچ وقت رسما مجوز نشر نگرفت قرار داره. علت اينكه اين آلبوم مجوز نگرفت همون بيت همين آواز هست كه اول آوردم. معلوم مي شه اون جماعت خودشون حساب كار دستشونه وگرنه اگه ريگي به كفش كسي نباشه كه نبايد يه بيت شعر از شاعر خدابيامرز قرن ششم رو به خودش بگيره كه! راست نمي گم؟!

تصنيف قاصدك _كه اين آلبوم به اسمش هست_ رو اوايل همين امسال خيلي اتفاقي از يه سايتي دانلود كردم و در اين پستم معرفيش كردم. از اون موقع معتادش شدم، مخصوصا وقتي يك ماه و چند روز پيش به اوج درماندگي رسيدم. اون روزها هر شب بجاي اشك و آه و گريه _كه عادتم نيست_ بايد اين آواز رو گوش ميدادم تا خوابم مي برد!

2. همون ديروز به دنبال پيدا كردن لينك دانلود همين آواز ممنوعه، يهو سر از وبلاگ آيينه شكسته درآوردم و اونجا يه چيز جالب ديگه پيدا كردم:

نمايش شاپرك خانوم نوشته بيژن مفيد كه نخستين بار در سال ۱۳۵۲ در تهران به روی صحنه آمد و همچنين در کشورهای انگليس، آلمان، ايالات متحده و استراليا اجرا شد.

داستان واقعا جالبي داره و هنرمندانه اجرا شده. نظر من اينه كه ارزش چند بار گوش كردن رو داره.

نقش آفرينان اين نمايش عبارتند از:

سوسن مقصودلو: شاپرک

بهمن مفيد: عنکبوت

بيژن مفيد: ملخ

تامی و سحر: سوسکی و موسکی

فهيمه راستکار: خاله سوسکه

رضا رويگری: کرم شب‌تاب

جمشيد گرگين: زنبور عسل

سيروس ابراهيم زاده: مگس

با اجازه و تشكر از آيينه شكسته، اجراي صوتي اين نمايش از اين آدرس قابل دانلوده:

اجراي صوتي نمايشنامه شاپرك خانوم نوشته بيژن مفيد

Labels:

بیتـــــا  در ساعت 10:58 PM خط خطي كرده لينك ثابت

شرح 5 پيام رسيده:

  • در May 10, 2007 at 3:15 PM Anonymous Anonymous پيام داده...

    سلام
    من نمیتونم دانلود کنم
    مشکل از کیه؟

     
  • در May 10, 2007 at 5:49 PM Blogger بیتـــــا پيام داده...

    سلام دوست من،
    نمي دونم مشكل چي بود كه شما نمي تونستيد دانلود كنيد، چون من دوباره تست كردم و ديدم از آدرسهاي فبلي دانلود مي شه.
    بهرحال روي پرشين گيگ دوباره فايلها رو آپلود كردم. تست كنيد ببينيد اين بار مشكلي نباشه.;-)

     
  • در May 10, 2007 at 10:32 PM Anonymous Anonymous پيام داده...

    gdqهان سلام
    این جمله ی اول شعره جالب بود مرسی
    توی این چندماهه ، اولین جمله ای بود که با خودکار روی کاغذ یادداشتش کردم

    دیگه چی ... آهان ..باشه مرسی فردا میبینم همین برنامه هه که میگی را ..

    دیگه .. اومم... هان آهان تو هم حوصله داشتی یه پست قاراشمیش تراوشاتی حس و حالی در همان لحظه ی تایپ ! بزن بخونیم

    دیگه .. آها راستی اون کتاب نون پنیر رو منظورم این بودش که یک دفعه یه جایی آ÷پلودش کنه بعد لینکشو ایمیل کنه

    ای وای راستی سرگیجه گرفتم تا به وبلاگت رسیدم آخه توی اون یکی ویندوزم بودم و اینجا آدرسها و اینها را ندارم .. کامنت که گذاشته بودی آدرس وبلاگت توی ورد÷رس بود که اول رفتم اونجا .. بعد از اونجا لینک داده بودی به اون وبلاگ قدیمیه که توی بلاگ تک بود .. بعد دوباره از اونجا اومدم بالاخره اینجا ! حالا این همه پول کرایه آژانس که من دادم تا برسم اینجا رو از کی بگیرم ؟ بنزین هم که کارتی شده آخه !

    دیگه چی ؟ آهاین ، تنکیو بخاطر همون برنامه اینتلیسنس اسکیوال .. خیلی دوستش دارم ...

    چقدر حرف زدما !
    قربونت بای

    آهان راستی این آهنگ قاسدک رو هم دارم میگیرم الان مخسی

     
  • در May 12, 2007 at 1:55 AM Blogger زیرخط پيام داده...

    فکر کنم سعدی خبر داشته چند صد سال بعد قراره چنین وضعیتی پیش بیاد برای همین شعرهایش را وصف حال این روز ها سرود

     
  • در May 13, 2007 at 12:09 AM Anonymous Anonymous پيام داده...

    كامنتم غيب شد دوباره بنويسم
    چي گفته بودم ؟ آهان گفتم زود قضاوت نكن .. يه نگاه هم به پستم توي انجمن مديران بنداز
    ...
    ديگه چي گفتم ؛ آهان گفتم تو خوش قلب ترين دوستي بودي كه تا حالا توي وب و زمين داشتم.. جدي ميگم ها

    ولي نميدونم چقدر اين دنيا امن هست براي آدمهاي كميابي كه به اندازه تو مهربان هستن و خوش قلب... مواظب خودت باش كه آسيب نبيني

    هاين ! اينها كه گفتم چي بود ؟

    قربونت ، شب بخير

     

Post a Comment

درباره من

تصوير من

تماس با من:


معمولا سر مي زنم:

لينك به جاهاي خوب:

آخرين 140 كاراكتر من در تويتر:

خط خطي هاي گذشته:

بايگاني:

لوگو دوستان:

فرهنگ لغات چند زبانه پاليز
آنتي فيلتر فقط اينجا
طنز نوشته هاي يك ديب دميني شيطون